Mind Maps

Τα Mind Maps (χαρτογράφηση του μυαλού) είναι γνωστά από τη δεκαετία του 70 και αναπτύχθηκαν από τον Tony Buzan.

     Υπάρχει μια κεντρική ιδέα και αυτή γίνεται η αιτία να εμφανιστούν πολλές προεκτάσεις. Οι συνδέσεις της κεντρικής ιδέας γίνονται με λέξεις-κλειδιά. Ειδικότερα για τη χημεία, η κεντρική ιδέα μπορεί να είναι ένα κεφάλαιο πχ. η χημική ισορροπία. Στη συνέχεια, να συνδέσουμε τις βασικές έννοιες που έχουμε μελετήσει στο κεφάλαιο αυτό και τις επεκτείνουμε σε πιο ειδικούς στόχους.

    Η διαδικασία αυτή μπορεί να συνοψίσει πολλές σελίδες σε έναν χάρτη. Ειδικότερα, μπορεί να βοηθήσει σε μια πιο αποτελεσματική ταξινόμηση και σύνδεση των εννοιών. Ταυτόχρονα μειώνει το χρόνο της επανάληψης.

       Αν ο χάρτης γίνει από τους μαθητές, τότε τα οφέλη είναι πιο μεγάλα καθώς μέσα από την κατασκευή του ο μαθητής ενεργοποιεί περισσότερες λειτουργίες του εγκεφάλου και ταυτόχρονα αυξάνει τη δημιουργικότητα του. Επιπλέον, μπορεί ο ίδιος να τον βελτιώσει αλλά και ο καθηγητής μπορεί να τον συμβουλεύσει έτσι ώστε να γίνει καλύτερος. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση των εννοιών αλλά και στην παγίωση της γνώσης. Η οπτικοποίηση και η χρήση διαφορετικών χρωμάτων κάνει πιο ενδιαφέρουσα τη μάθηση. Η διαδικασία είναι δυναμική και έτσι ο χάρτης μπορεί να γίνει μικρότερος ή μεγαλύτερος, ανάλογα με την περίπτωση και επιτρέπει αναθεωρήσεις. Η κατασκευή αλλά και η χρήση του ενεργοποιεί τα εσωτερικά κίνητρα των μαθητών για κάτι διαφορετικό, λειτουργικό και πιο δημιουργικό. Μπορεί μελλοντικά να χρησιμοποιηθεί και για ομαδική σύνθεση με πολλαπλά διδακτικά  και συνεργατικά οφέλη.

     Τα Mind Maps μπορούν να προσθέσουν μια νέα εμπειρία τόσο στην διδασκαλία όσο και στην μάθηση!

 

Δείτε τα διαθέσιμα MindMaps εδώ: https://dmeintanis.gr/material/

 

          

REFERENCES

1. Buzan T. How to Mind Map: The Ultimate Thinking Tool That Will Change Your Life. London: Thorsons; 2002.

2. Buzan T, Buzan B. The Mind Map Book. London: BBC Active; 2006.

3. Farrand P, Hussain F, Hennessy E. The Efficacy of Mind Mapping as a Study Technique. Med Educ 2002